Linjeikon bilde for Spillutvikling

Spillutvikling

Lyst til å lære å lage spill? Så klart du har lyst!

På spillutvikling lærer du de grunnleggende ferdighetene som skal til for å utvikle et spill fra konsept til ferdig produkt. Som spillutvikler er det du som skal ta spillmediumet videre inn i fremtiden. På Bjerkely vil du få ett godt fundament til å kunne gjennomføre og realisere nettopp dine idèer. Du skal ikke bare lære å lage et spillkonsept, men også det å lage selve spillet! Spillet som medium er i konstant utvikling, det kan kombinere nær sagt alle andre medium slik som film, lyd, tegning, fortelling og animasjon. Alt dette settes sammen til en unik interaktiv opplevelse, med spilleren i hovedrollen.

Vi tilbyr helårskurs og halvårskurs høst

  • Vi har ingen spesielle krav for elever som ønsker å gå Spillutvikling på Bjerkely. Man bør ha en interesse for animasjon/tegning eller koding, i tillegg til en fortellerlyst som man vil dele med andre. Se også informasjon om utstyr.

  • INTERNATAVGIFT

    kr 85 000,-

    ENEROMSTILLEGG

    kr 11 000,-

    FELLESAVGIFT

    kr 23 000,-

    LINJEAVGIFT

    22.000,-

    LÅNEKASSEN

    Basislån for skoleåret 2024/25 er på kr 137 907,-. Les mer på Lånekassen.no.

    LINJEAVGIFTEN

    Linjeavgiften dekker utstyr, materiell, småturer og andre ting tilknyttet klassen din.

    TURER

    Turer er inkludert i linjeavigten.

    I forhold til kronekurs og økning av pris for flybilletter, er det mulig at noen kostnader må dekkes ekstra av elevene.

    På alle turer må du påregne å betale noen måltider selv, i tillegg til å ha litt lommepenger.

 

Undervisning

Hva lærer du?

Utstyr:

Elever må selv ha egen datamaskin. Det meste av programvare er gratis, men noe kan kjøpes i løpet av året.

Vi kommer til å arbeide mye i Unity og denne programvaren kan lastes ned i forkant om ønskelig.

Vi har eget lydstudio av høy kvalitet så alt ligger til rette for at du skal få skape det du selv ønsker.

Ved spørsmål om utstyr, kontakt skolen.

Undervisning:

Undervisning vil foregå i Unity, Aseprite, Visual Studio og Audacity. Undervisningen vil være i 2D og hovedsaklig dreie seg om animasjon og programmering, men vi vil også komme innom tema som spillteori, leveldesign, karakterdesign, komposisjon, lyd, farger, storyboarding, storytelling og tegning.

Programmering vil være en vesentlig del av undervisningen, men du trenger ingen tidligere erfaring for å ta dette faget, alt som kreves er at du er motivert til å lære å lage spill! Det vil også være muligheter for å fordype seg i spesifikke tema som programmering, animasjon og grafikk.

Gjennom året vil vi også få besøk av gjesteforelesere som er dyktige spilldesignere, animatører og grafikere.

Emner:

  • Level design

  • Programmering

  • Samarbeid og lagånd

  • Metodikker for spillutvikling

  • Lyd- og musikkproduksjon for spill

  • Worldbuilding og storytelling

  • Boardgames design

Turer

 

I løpet av året blir det både store og små turer, til inn- og utland. På høsten drar vi på bli-kjent-tur til Boda Borg(escape rooms) sammen med andre elever fra skolen. På våren drar vi på Global Gamejam i Norge og Nordic Gamejam i Danmark.

 

Ansatte

  • Øyvind Reiersen

    Linjelærer for Spillutvikling

    bilde av Øyvind Reiersen Linjelærer for Spillutvikling på Bjerkely Folkehøyskole
  • Birgit Moberget

    Miljøterapeut

    Bilder av Birgit Moberget Miljøterapeut på Bjerkely Folkehøyskole