SKOLEREGLEMENT 2025/2026 

Oppdatert 22.11.2024

(kan bli noe endret etter at ny folkehøgskolelov vedtas våren 2025)

Bjerkely folkehøyskole skal legge forholdene til rette for et trygt og godt læringsmiljø. Som ledd i dette arbeidet har vi utarbeidet et sett med skoleregler. Skolereglene er basert på våre grunnverdier; Respekt, Omsorg, Tillit, Utvikling og Livsglede. Når du aksepterer skoleplassen, forplikter du deg til å gjøre deg kjent med skolereglene og etterleve disse hele skoleåret.

  1. Skoleplass og oppholdspenger

    1. Bekreftet skoleplass 

Skoleplassen er bekreftet når eleven har akseptert tilbudet og betalt innmeldingsavgiften/ administrasjons-gebyret. Aksepten er bindende fra det tidspunktet angrefristen går ut, som er 14 dager etter at skoleplassen er bekreftet. 

Dersom eleven ønsker å si fra seg skoleplassen etter angrefristens utløp, vil innmeldingsavgiften ikke bli refundert. 

    1. Oppholdspenger

Oppholdspenger har forfall første gang ved skolestart, og deretter den 15. i hver måned. Siste innbetaling er 15. mai. Dersom det skulle oppstå problemer med å følge betalingsplanen, må eleven informere skolen straks slik at det kan avtales en egen ordning for innbetaling. Uten en innbetalingsavtale med skolen blir manglende betaling sendt til inkasso og det vil kunne påløpe purregebyr. Manglende betaling av oppholdspenger kan medføre tap av skoleplass eller deltakelse på skolens studieturer/utflukter. 

Elever som slutter i løpet av skoleåret, uansett årsak, må betale linje- og fellesavgift ut semesteret man er inne i, og internatavgift for de påfølgende 6 ukene. Planlagte studieturer/utflukter som ikke kan avbestilles må betales i sin helhet. Det samme gjelder andre utgifter som skolen har pådratt seg som kan knyttes direkte til eleven. Det minnes om at Lånekassen ikke vil konvertere lån til stipend om skoleåret ikke fullføres.

    1. Linjebytte 

Dersom eleven ønsker å bytte linje må eleven ta dette opp med skolens ledelse ved å sende skriftlig søknad. Det er ingen garanti for at det er ledig plass på andre linjer og at søknaden blir godkjent. Planlagte studieturer på linjen det ønskes å bytte fra som ikke kan avbestilles, må betales i sin helhet. Eleven er ansvarlig for eventuelt økte utgifter på ny linje. 

    1. Læringsmiljø 

I henhold til § 5a i Folkehøyskoleloven har alle elever rett til et trygt og forsvarlig læringsmiljø (fysisk og psykisk) som ivaretar hensynet til elevenes helse, sikkerhet og velferd.  

Det er en forutsetning for opphold og deltakelse på skolen at elevens psykiske og fysiske helse tilsier at oppholdet og deltakelse er forsvarlig, både av hensyn til eleven selv og andres læringsmiljø. Ved tvil om opphold og deltakelse på skolen er forsvarlig vil skolens ledelse etablere dialog med eleven og kan pålegge hjemreise inntil helsetilstanden er bedret.

  1. Fremmøte og fravær 

    1. Godkjent skoleår

Et fullt folkehøgskoleår er på minimum 190 dager fordelt over 33 uker. 

For å få godkjent skoleåret og to konkurransepoeng for opptak til høyere utdanning er det en forutsetning med 90 % registrert elevframmøte. Med elevframmøte menes deltakelse i obligatorisk undervisning, fellesfag, praktisk arbeid, studieturer og obligatoriske arrangementer og aktiviteter i skolens regi. 

    1. Fravær 

Skolen fører fravær. Spørsmål om elevens fraværsoversikt skal rettes til skolesekretær. Eleven vil bli varslet i god tid når eleven står i fare for å ikke oppnå 90 % tilstedeværelse. Fravær føres i dager og enkelttimer. Bortvisning telles med i beregning av fraværsprosenten. Levert egenmelding eller legeerklæring ved sykdom blir ført som godkjent fravær (se punkt 2.3).

  1. Dokumentert fravær:

Eleven kan ha inntil 15 dager dokumentert fravær. Dokumentert gyldig fravær som er godkjent i tråd med fraværsgrunnene som er listet opp i kulepunktene under, bør søkes kompensert ved elevens egeninnsats tilrettelagt av skolen. For inntil 15 dager føres ikke slikt fravær på vitnemålet.

Følgende fravær kan innvilges som dokumentert fravær: 

  • Politisk arbeid på regionalt plan eller nasjonalt plan som tillitsvalgt i landsdekkende organisasjoner

  • Dokumenterte lovpålagte oppmøter, f.eks. som folkevalgt eller i en domstol

  • Helse- og velferdsgrunner

  • Organisert hjelpearbeid i krisesituasjoner

  • Inntil to dager ved religiøse høytider for elever som er medlemmer av andre religiøse trossamfunn enn Den norske kirke

  • Annet spesielt fravær godkjent av rektor

Selvstendig studiearbeid som er avtalt med skolen regnes ikke som fravær. 

  1. Udokumentert fravær

Eleven kan ha inntil 19 dager (10 %) udokumentert fravær (inkl. sykdom og permisjoner), og få godkjent skoleåret. Udokumentert fravær skal føres på vitnemålet, men eleven kan kreve at årsaken til fraværet blir ført opp. Eleven har selv ansvar for å dokumentere årsaken og be om at dette føres opp.

Eleven kan, i særlige tilfeller, få godkjent inntil 9,5 dager (5 %) udokumentert fravær av rektor, og få godkjent skoleåret, ref. FHSR-rundskriv 10/17: 

Hvis eleven har mellom 10 og 15 prosent udokumentert fravær og fraværsårsaken eller elevens utvikling gjennom skoleåret gjør det klart urimelig at eleven ikke skal regnes for å ha fullført skoleåret, kan rektor bestemme at han eller hun likevel skal regnes for å ha fullført folkehøyskoleåret i utdanningsstøtteregelverkets forstand.

2.3 Sykdom mv.

Dersom eleven blir syk eller av andre årsaker ikke kan møte til undervisning, skal dette så snart som mulig meldes til tilsynstelefon eventuelt internatleder. Dersom melding ikke blir mottatt av internatleder innen fastsatt tid blir fraværet regnet som udokumentert fravær med mindre den syke har vært forhindret fra å melde ifra. 

Egenmelding ved sykdom blir akseptert ved fravær på inntil tre dager inntil fire ganger i løpet av skoleåret. Sykefravær utover dette må som hovedregel dokumenteres med legeerklæring som skal leveres til skolesekretær så raskt som mulig.

2.4 Permisjon

Permisjon fra skolen (til lege- eller tannlegetimer mv.) må godkjennes på forhånd. Søknad om permisjon skal leveres til skolesekretær senest innen 5 dager før permisjonsavviklingen (husk underskrift av linjelærer). Godkjente permisjoner kan regnes som dokumentert fravær hvis de tilfredsstiller kriteriene for dette.

    1. Vitnemål

Elever som får godkjent sitt skoleår, får vitnemål. Vitnemålet skal inneholde dokumentasjon over elevens læringsprogram og deltakelse. Fravær føres på vitnemålet i dager og enkelttimer. Eleven kan kreve å få påført årsaken til fraværet på vitnemålet. 

  1. Orden og oppførsel 

    1. Generell atferd 

Elevene skal medvirke til et godt lærings- og arbeidsmiljø for alle i skolesamfunnet. Alle skal opptre hensynsfullt overfor andre, og rette seg etter de lover og instrukser som til enhver tid gjelder for skolen og i samfunnet for øvrig. Elevene skal bidra til å holde det rent og ryddig på skolens inne- og uteområde, og ta godt vare på alt utstyr som tilhører skolen.

Vold, trusler, truende atferd, seksuell trakassering/overgrep og tyveri er forbudt og skal ikke forekomme. Mobbing, diskriminering eller krenkende språkbruk (rasistiske eller andre hatefulle ytringer), aksepteres ikke i noen form, verken verbalt, fysisk eller digitalt. 

Man plikter å møte til pålagte samtaler med ansatte og evt. medelever.

    1. Orden og renhold 

Elevene er forpliktet til å holde egne rom og bad ryddige og rene. Alle elever deltar i vask av fellesrom på internat og skolebygg etter turnus. Før og etter måltider og arrangementer skal elevene delta på rydding og vask. 

Ommøblering av rommene er ikke tillatt. Det utføres vaskesjekk av rom i henhold til timeplanen.

Dersom eleven mister eller ødelegger nøkler, må eleven erstatte disse.

3.3 Tilgang til elevrom 

Elevene har rett til privatliv, og internatrommene er under skoleåret elevenes private rom. Ansatte har kun tilgang til elevenes rom ved bekymring for liv og helse og/eller ved særskilte tilfeller. Elevene plikter også i nødvendig utstrekning å gi skolens representanter adgang til rommet sitt for tilsyn. Dette gjelder dersom det er behov for å gjennomføre pliktig vedlikehold eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på rommet eller eiendommen for øvrig. 

    1. Hærverk 

Hvis en elev utøver hærverk eller ødelegger noe ved uaktsomhet, vil vedkommende bli pålagt å utbedre skaden dersom utbedringen består i opprydding/arbeid eleven har forutsetning for å klare. Eleven vil i tillegg bli holdt erstatningsansvarlig og kan ilegges disiplinærreaksjoner. 

    1. Våpen og farlige gjenstander

Det er forbudt å oppbevare våpen, våpenlignende gjenstander, ammunisjon og andre farlige gjenstander (kniver, sprengstoff, fyrverkeri mv.) på skolens område uten etter nærmere avtale. 

Elever som har fått tillatelse til å ha med seg jakt- eller banevåpen til skolen, skal oppbevare det i skolens våpenskap. Det samme gjelder jaktkniver og ammunisjon. All bruk skal være i tråd med lov, forskrift og skolens våpeninstruks.

    1. Nattero 

Av hensyn til medelever og ansatte skal det være nattero mellom kl. 23.00 (kl. 01.00 på lørdager) og 07.30 på skolens inne- og uteområder. Elevene skal være på sitt eget internat når det er nattero. Elevene skal sove på eget rom og det er ikke tillatt med besøk på rommet etter kl. 23.00. Kjærester skal ikke bo på samme rom.

    1. Dyrehold 

Det er ikke tillatt å ta med kjæledyr eller andre dyr på skolens område uten etter nærmere avtale. 

    1. Gjester og overnatting borte fra internatet 

Alle gjester skal avklares med skolesekretær senest tre dager før besøket, og gjestene skal gjøres kjent med skolens reglement og branninstruks. Ved overnatting må gjestene sove på tildelt rom, hvis dette er tilgjengelig, og betale for hvert enkelt måltid. Gjester som ikke overholder skolereglement, vil kunne bortvises. 

Elever som skal overnatte borte fra eget internat må melde fra skriftlig til skolesekretær. I meldingen må det stå hvor eleven skal overnatte, og med tidspunkt for når eleven drar fra skolen og kommer tilbake. Elever som ikke er myndige, må fremvise skriftlig tillatelse fra foresatte (evt. e-post fra foresatte til rektor) ved overnatting på annet sted enn internatet. 

    1. Klesplagg mv. 

I henhold til Folkehøyskoleloven § 5b skal elever ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i undervisningen og på turer i skolens regi, med mindre bruken av slike plagg er begrunnet i klimatiske, pedagogiske, helsemessige eller sikkerhetsmessige forhold. 

Elever skal heller ikke bruke klesplagg, smykker og symboler mv. som henviser til eller gir uttrykk for ekstreme politiske holdninger, rasisme, vold, trusler, pornografi eller hatefulle ytringer.

    1. Reaksjoner ved brudd på reglene

Brudd på orden- og oppførselsreglene vil kunne føre til disiplinærsak og kan utløse reaksjoner slik som beslag av våpen/farlig gjenstand, advarsel, erstatning, bortvisning eller utvisning. 

4. Rusmidler 

  1. Alkohol 

Det er ikke tillatt å oppbevare eller drikke alkohol på skolen eller på skolens områder. Hvis det blir oppdaget at elever oppbevarer alkohol innenfor skolens område vil dette bli beslaglagt. 

Man kan ikke komme tilbake til skolen før etter klokken 12 dagen etter at man har inntatt alkohol. 

Det er ikke tillatt å drikke eller kjøpe alkohol på turer med skolen.

    1. Ulovlige rusmidler mv. 

Det er et absolutt forbud mot å bruke, omsette eller oppbevare ulovlige rusmidler på skolen.  Forbudet gjelder også utenfor skolens område og hele skoleåret. Det samme gjelder omsetning av reseptbelagte legemidler og dopingmidler. 

Som en del av skolens arbeid for å opprettholde og beskytte et rusfritt miljø, vil skolen ved sterk mistanke om bruk, omsetning eller oppbevaring av ulovlige rusmidler be politiet om hjelp til å vurdere tiltak for å bekrefte eller avkrefte mistanken.

    1. Røyk og snus 

Internatene og undervisningsbyggene er røykfrie soner. Røyking skal kun foregå på anviste plasser. Dette gjelder også bruk av e-sigarett, røkelse, vannpipe og lignende. 

Snus eller andre tobakksvarianter skal kastes i søppelbøtter. 

Omsetning av røyk og/eller snus er forbudt. 

    1. Reaksjoner ved brudd på reglene

Brudd på skolens rusmiddelregler vil kunne føre til disiplinærsak som kan resultere i beslag, advarsel, bortvisning eller utvisning. Brudd på reglene om ulovlige rusmidler mv. kan i tillegg føre til at skolen tar kontakt med politiet. 

  1. Forsikring

Elever som er norske statsborgere, har yrkesskadeforsikring gjennom NAV. 

Elevene er forsikret mot ulykkeskade når de oppholder seg på skolens område, ved reiser til/fra hjemmet i forbindelse med ferie og kortere hjemreiser, og når de deltar på turer i regi av skolen. Vær oppmerksom på forsikringens eventuelle omtale av aktsomhet og handlingsregler. 

Elevene må selv ordne gyldig reiseforsikring som gjelder for private turer i Norge og utlandet (både sted og lengde). Mange har familieforsikring som dekker dette, men det er elevenes ansvar å sjekke at denne gjelder i det konkrete tilfellet. 

Skolen har egen reiseforsikring som gjelder turer i skolens regi (gjelder ikke hjemreise i ferier o.l.). 

Elevene oppfordres til å sjekke om de må tegne egen innboforsikring og verdigjenstandsforsikring for å forsikre personlige eiendeler (utstyr, verdigjenstander og medbrakt inventar mv.). Skolen er ikke ansvarlig ved tyveri eller tap av elevenes eiendeler i løpet av skoleåret. 

  1. Internett og sosiale medier 

    1. Generell bruk

Elevene får tilgang til skolens trådløse internett, under forutsetning av at det brukes i tråd med skolens rutiner for data- og informasjonssikkerhet. Bruk i strid med rutinene kan føre til at eleven mister tilgangen. Det er fri internettilgang på hovedbygg og undervisningsbygg mellom kl. 07.00 og 22.30. Det er ikke internettilgang på internatene.

Bruk av mobil og nettbrett i undervisning eller lignende er ikke tillatt, med mindre linjelærer har gitt beskjed om noe annet. 

    1. Samtykke til å publisere bilder og film 

Bilder og filmer som skolens ansatte tar av elevene og/eller deres arbeider i forbindelse med undervisning, studieturer og lignende, samt elevarbeid, kan bli brukt til å markedsføre skolen i brosjyrer/kataloger, på skolens nettsider og i sosiale medier (f.eks. skolens Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok-konto). 

Publisering av bilder og filmer av elever forutsetter elevenes samtykke, og i starten av skoleåret vil det bli delt ut et samtykkeskjema til alle elever. Samtykkeskjemaet må underskrives dersom skolen skal kunne bruke bildene/filmene (Ref. Åndsverksloven Kap. 8, § 104). 

    1. Regler for samtykke fra andre personer

Det er forbudt å dele/publisere bilder og filmer av andre elever eller ansatte ved skolen uten deres samtykke. Krav til samtykke gjelder ikke for deling/publisering av situasjonsbilder, men det oppfordres til dette da det kan være vanskelig å avgjøre hva som er et portrettbilde eller situasjonsbilde. 

Brudd på forbudet kan føre til disiplinærsak og i alvorlige tilfeller politianmeldelse. 

  1. Studieturer

Skolereglementet gjelder også på studieturer. Skolen har i tillegg et eget reglement for reiser. Brudd på reisereglementet blir tatt opp på stedet av reiseleder(e). Alvorlige og/eller gjentatte brudd på reglementet vil kunne føre til hjemsendelse på elevens egen regning. Brudd på skole- eller reisereglementet under studieturer vil følges opp som disiplinærsak ved hjemkomst. Et eget reiseerklæringsskjema fylles ut før første reise i skolens regi.

8. Disiplinærreaksjoner 

  1. Disiplinærrådet 

Folkehøyskoleloven § 5 regulerer behandlingen av disiplinærsaker. Med disiplinærsaker menes saker der det er brudd på skolereglementet. 

Skolens styre har vedtatt at disiplinærrådet skal bestå rektor, internatleder og en av elevens linjelærere. Disiplinærrådet kan i enkelte tilfeller delegere saker til skolens ledelse eller et mindre sammensatt utvalg. Saksbehandlingen i disiplinærrådet er underlagt reglene i forvaltningslovens kapittel IV, V og VI. Eleven kan klage på vedtak fra disiplinærrådet til skolens styre, se punkt 8.4. 

    1. Reaksjoner/konsekvenser ved brudd på skolereglementet 

Ved brudd på skolereglementet kan skolen iverksette ulike reaksjoner overfor eleven. Reaksjonen må være hjemlet i reglementet og skal stå i rimelig forhold til regelbruddet, og skal komme så nær regelbruddet i tid som mulig. Gjentatte brudd på skolereglementet vil kunne vurderes som skjerpende. 

Brudd på skolens reglement kan medføre følgende reaksjoner (som kan kombineres): 

  • Muntlig advarsel ved mindre regelbrudd 

  • Skriftlig advarsel 

  • Beslag av gjenstand

  • Utbedring av skade

  • Erstatning 

  • Bortvisning fra undervisning for en bestemt periode

  • Bortvisning fra internat for en bestemt periode

  • Utvisning og tap av skoleplass 

  • Politianmeldelse ved straffbare forhold 

Følgende brudd på skolens reglement regnes som alvorlige og vil føre til disiplinærsak: 

  • Manglende betaling av skolepenger

  • Omfattende udokumentert fravær

  • Vold og trusler

  • Rasisme, mobbing (fysisk og psykisk) og trakassering (også ytringer i sosiale medier som kan være til skade for andre eller skolen)

  • Seksuelle overgrep

  • Tyveri

  • Hærverk 

  • Bruk av våpen eller andre farlige gjenstander i strid med instruks

  • Bruk eller oppbevaring av alkohol eller ulovlige rusmidler

Listen er ikke uttømmende, og disiplinærsak kan opprettes også ved andre typer brudd. 

Utvisning forutsetter kvalifiserte eller gjentatte brudd på skolereglementet. Bruk eller oppbevaring av ulovlige rusmidler, vold og seksuelle overgrep vil normalt føre til utvisning. Alvorlige tilfeller av rasisme, mobbing og trakassering (herunder seksuell trakassering) vil også normalt medføre utvisning. 

Vedtak om bortvisning og utvisning av elever er å anse som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven og krever 2/3 flertall i disiplinærrådet. Eleven skal gis anledning til å forklare seg muntlig for disiplinærrådet før eventuelt vedtak blir fattet. Retten til å forklare seg muntlig gjelder ved alle typer reaksjoner. 

Ved bortvisning må eleven forlate undervisningen/og eller skolens område i hele bortvisningsperioden. 

Ved utvisning mister eleven skoleplassen og muligheten til å oppholde seg på skolens område resten av skoleåret. Eleven vil også miste retten til vitnemål. 

    1. Saksbehandlingsregler i disiplinærsaker

Saksbehandlingen i disiplinærrådet er underlagt reglene i forvaltningslovens kapittel IV, V og VI. 

  • Disiplinærrådet innhenter nødvendige opplysninger i saken

  • Disiplinærrådet vurderer sanksjon/videre oppfølging

  • Dersom disiplinærrådet vurderer å gjennomføre et enkeltvedtak skal eleven få et forhåndsvarsel. I forhåndsvarselet skal saken grunngis, og eleven opplyses om sin rett til å uttale seg for disiplinærrådet, retten til å la seg bistå, og retten til innsyn i sakens dokumenter.

  • Disiplinærrådet fatter evt. et enkeltvedtak

Alle vedtak i disiplinærrådet skal være skriftlige og skal grunngis. Vedtaket skal inneholde opplysninger om elevens adgang til å klage på vedtaket, se punkt 8.4. Fristen for å klage er tre uker fra det tidspunkt kunnskap om vedtaket er kommet frem til eleven. (Ref. Forvaltningsloven Kap IV, V og VI)

    1. Klageadgang i disiplinærsaker 

Eleven har adgang til å klage på vedtak i disiplinærrådet. Klagen skal være skriftlig, angi hvilket vedtak som det klages over, og inneholde en beskrivelse av hva det klages over og hva det bes om. Klagen skal være undertegnet av eleven og/eller dennes foreldre/verge dersom eleven ikke er myndig og sendes til disiplinærrådet.

Disiplinærrådet skal foreta de undersøkelser klagen gir grunn til. Det kan oppheve eller endre vedtaket dersom det finner klagen begrunnet. Dersom vilkårene for å behandle klagen ikke foreligger, skal disiplinærrådet avvise klagen. Dersom vilkårene foreligger og disiplinærrådet opprettholder sitt vedtak, går saken videre til skolens styre.

Skolens styre er skolens øverste myndighet, jf. folkehøyskoleloven § 2. Ved klage på et vedtak fra disiplinærrådet, er styret klageinstans. Ved behandling av klagen skal styret vurdere de synspunkter som eleven kommer med, og foreta de undersøkelser klagen gir grunn til. Dersom styret finner klagen begrunnet skal vedtaket oppheves eller endres.

Folkehøgskoler regnes etter forvaltningsloven som forvaltningsorgan i saker hvor skolen utøver offentlig myndighet og treffer enkeltvedtak. Forvaltningslovens regler i kapittel IV, V og VI gjelder ved styrets klagebehandling. 

9. Branninstruks 

Alle som skal oppholde seg i skolebyggene, forplikter seg til å lese og forstå skolens branninstruks. Det blir i løpet av skoleåret gjennomført to brannøvelser – en varslet og en som ikke er varslet.

Elevene plikter å delta på gjennomgang av branninstruksen første skoledag og å gjøre seg kjent med plassering av brannmeldere, brannslanger og brannslukkere, samlingssted og rømningsveier. 

Elevene plikter å holde orden på internatet og fellesbyggene slik at rømningsveier er ryddet og fremkommelig.

Bruk av åpen ild (duftluft, stearinlys, røkelse mv.) og andre brannfarlige stoffer/væsker/gass er ikke tillatt. PC, mobil og annet elektrisk utstyr må ikke oppbevares i sengen/sofaen eller lignende. Elektrisk utstyr som ikke må være på, skal slås av og kontakten trekkes ut når det ikke er i bruk.

Dersom brannalarmen går:

  • Lukk alle vinduer og dører

  • Forlat bygning straks og møt opp på samlingssted 

  • Følg instruks gitt av tilsynslærer/internatansvarlig

Ved brann:

  • Prøv å bekjempe ilden (hvis det er forsvarlig)

  • Varsle brann ved å utløse manuell brannmelder

  • Ring brannvesenet på telefon 110 

  • Forlat bygningen straks og møt opp på samlingssted

  • Følg instruks gitt av tilsynslærer/internatansvarlig

Misbruk av brannsikkerhetssystemet vil føre til disiplinærsak og erstatningsansvar. Dette gjelder for eksempel ved tildekking eller fjerning av brannmeldere, falsk alarm eller misbruk av slukkeutstyr mv.